17 dagar längs svenska sommarvägar med frågor om krig och vapenexport
”Before we can get to
a place of peace, we have to touch our own suffering – embrace it and hold it.”
– Claude AnShin Thomas
Under sommaren 2015 så genomförde runt 40 personer en
pilgrimsvandring från hamnen i Göteborg till Bofors fabriksområde i Karlskoga
för att bära vittnesmål om hur krig och svensk vapenexport finns precis här i
den svenska sommaridyllen. Det var en interreligiös grupp och folk anslöt och
lämnade vandringen längs vägen under de 17 dagar vi vandrade med frågor kring
krig och vapenexport. Så varför gjorde vi detta? Hur kan vandrande längs
svenska grusvägar, att lyssna till berättelser och meditation vara viktigt i
ett sammanhang med dessa frågor?
Under våren 2014 så fastnade jag i facebooks nät av oändliga
diskussioner kring flyktingfrågor och svensk vapenexport. Denna vår så var
Sverigedemokraternas ökade popularitet och Saudiavtalet en bidragande orsak
till att dessa frågor så hett debatterades. Det var diskussioner som snarare
blev till monologer med stark polaritet och utan att det förändrade något. En
sak som slog mig var att många som var starkt kritiska till mottagande av
flyktingar ofta skrev att ”de inte var riktiga
krigsflyktingar” och ”de som verkligen
behöver fly, inte kommer hit. De som kommer är bara lyxflyktingar”. Jag å min
sida var lika starkt övertygad om att de visst var riktiga flyktingar och att
de flydde från omänskliga omständigheter och svårt lidande. Diskussionerna blev
starkt polariserade och liknade mer monologer där separationen växte för varje
utväxlat ord. När jag såg vad andra skrev och vad jag själv svarade så insåg
jag att min egen direkta erfarenhet av krig var väldigt liten. Dessutom var min
erfarenhet av att faktiskt prata med flyktingar som ganska nyss kommit till
Sverige inte stor. På många sätt lever jag i en skyddad värld där jag mest hör
berättelser som bekräftar min världsbild. Och hur var det med att ha lyssnat
till svenska soldater som hade varit i krig? Eller personer som faktiskt
arbetade med svensk vapenexport? Jag kände en stark kallelse att ge mig tid att
vara med frågor kring krig, krigets närvaro och hur svensk vapenexport påverkar
mig och den värld jag lever i.
”In my practice and my
travels I have witnessed that there is little difference between our feelings
of aggression and war. War is not something that happens externally, outside
ourselves, in places like Bosnia or Kosovo, it is not something that happened
in Germany sitxty years ago or in Vietnam thirty years ago or is happening far
away in Iraq or Afghanistan now. War and aggression happen every day, they are
happening now, here. Think about this: Within a mile of where you are reading
this book, you can be sure an act of aggression will be committed. Perhaps a
child will be sexually exploited, a woman will be battered. Someone may be
emotionally abused. People will have physical fights or shout angry words at
each other. Perhaps someone is lying drunk and hungry and a passerby insults
him. This is war. This is the nature of suffering… I am finding that the
negative experience of war and trauma can be transformed throung an unwavering
committment to live mindfully… And yet preaching this won’t help. We can only
model this. We can’t make the external world become peaceful; we can only
become peace. This is the only way. There is so much trauma and sadness in the
world, so much suffering. We need to be willing to look at it and at how we are
responsible, how we contribute to this cycle. When we stop blaming others and
begin looking deeply within ourselves, we can discover how suffering arises,
how it is linked to violence, and how to stop this seemingly endless cycles of
aggression.” – Claude AnShin Thomas
Först var min tanke att ensam gå från Göteborgs hamn, som är
Sveriges största exporthamn, till Bofors i Karlskoga som är en slags symbol för
den omfattande svenska vapenexporten genom åren. På vägen ville jag möta
människor som på olika sätt har erfarenhet från krig och vapenexport och lyssna
till deras berättelser med ett så öppet sinne som möjligt och därefter se vad
som växer ur det. Min inspiration till att göra det så här kom till stor del ur
erfarenheten från att jag deltog i
Bearing Witness Retreat i Auschwit-Birkenau för ett par år sedan, men också
från zenmunken Claude AnShin Thomas
erfarenheter av Peace Pilgrimages som han gjort över världen och som han
skriver om i ”At Hell’s Gate: A Soldier’s
Journey from War to Peace”. Min tanke var att försöka grunda den här pilgrimsvandringen
på tre pelare som Zen Peacemakers Order
använder sig av i sitt arbete med att förena meditationspraktik och socialt
engagemang: Icke-vetande, bära vittnesmål
och handling som uppstår ur icke-vetande och att bära vittnesmål.
Icke-vetande är ju
vad vi försöker nå i vår zazen. Att släppa taget om alla tankar, åsikter,
fantasier, all abstraktion om det vi möter och erfara världen precis som den
är. Prajna – vetande före vetande,
när vi ser igenom vår grundläggande illusion om att det finns ett Jag här och
Världen där utanför och är ett med det som är. I zen är väl koanerna den metod som tydligast kan få stå för att låta oss komma
i kontakt med icke-vetande – även om det så klart även är så i shikantaza, eller i att sitta med
andetaget. Men kan det vara möjligt att praktisera icke-vetande även om vi inte
sätter oss och stirrar in i väggen i zendon? Kan vi komma i kontakt med det
genom att vandra som meditation? Eller genom att ge oss till frågan om krig och
vapenexport och lyssna till berättelser som inte är våra med fullkomligt öppet
hjärta? Vad händer om vi släpper taget om våra tankar och idéer, om våra
fördomar, och bara lyssnar till vad någon annan berättar?
Bära vittnesmål gör
vi när vi från ett tillstånd av icke-vetande är med världen som den är, när vi
blir ett med det som är. Att bära vittnesmål handlar om att erfara världen,
dess glädje och lidande, precis som det är, utan att fastna i rätt eller fel. I
zentraditionen så kommer shikantaza
närmast i attityd till att bära vittnesmål. Det är ju vad vi gör när vi endast
sitter i fullständig uppmärksamhet. Men återigen – det är så klart inga
vattentäta skott till de andra övningarna vi gör. Istället är det kanske mer så
att olika övningar har lite olika tendens eller attityd i själva metoden.
Att agera utifrån det
som kommer ur icke-vetande och att bära vittnesmål kallades tidigare
kärleksfull handling inom Zen Peacemakers. Helt enkelt de handlingar som
spontant uppstår ur dessa tillstånd. Bernie
Glassman beskriver detta med att bära vittnesmål och de handlingar som
uppstår så här i boken ”Bearing Witness:
a Zen Master’s Lessons in Making Peace”:
”When we bear witness,
when we become the situation — homelessness, poverty, illness, violence, death
— the right action arises by itself. We don’t have to worry about what to do.
We don’t have to figure out solutions ahead of time. Peacemaking is the
functioning of bearing witness. Once we listen with our entire body and mind,
loving action arises.
Loving action is right action. It’s as simple as giving a hand to someone who stumbles or picking up a child who has fallen on the floor. We take such direct, natural actions every day of our lives without considering them special. And they’re not special. Each is simply the best possible response to that situation in that moment.”
Loving action is right action. It’s as simple as giving a hand to someone who stumbles or picking up a child who has fallen on the floor. We take such direct, natural actions every day of our lives without considering them special. And they’re not special. Each is simply the best possible response to that situation in that moment.”
Tack vare att jag pratade om den här idéen med några andra
så blev vi snart en grupp som började arrangera den här vandringen i september
2014. Jag ville gärna att det skulle bli en interreligiös vandring med olika
perspektiv och snart var vi 4 personer: jag och Rebecka Arman (från Göteborg
Zen Center), Annika Spalde (diakon i svenska kyrkan, fredsaktivist och
författare) och Olle Sahlström (aktiv i Allhelgonakyrkan, pilgrimsvandrare och
författare) som tillsammans drog upp de stora dragen för själva vandringen.
Från Göteborg till
Bofors i Karlskoga under 17 dagar
Varje dag började med meditation i tystnad i en cirkel för
de som var med i gruppen just denna morgon. Sedan hade vi en Council Circle, en
form av delande och lyssnande som meditation om vad de som skulle gå satt med
just denna morgon. Därefter frukost och packning innan vi gav oss av. Den
första halvtimmen av vandring var i gemensam tystnad. Resten av dagens vandring
fick planeras efterhand, beroende av väg, terräng, väder och dagsetappens
längd. Det fanns en följebil där en av deltagarna körde, handlade och fixade
med middagen för dagen och mötte upp oss när vi kom fram. Vi sov mestadels i
församlingshem längs vägen, men tog ett par gånger in på vandrarhem. Gruppen varierade från dag till dag. Ibland
var vi upp mot 15 som gick, ibland 5. De bokade mötena med personer som ville
dela med sig av sina berättelser kring krig och vapenexport skedde framför allt
på kvällarna när vi kom fram. Innan vi gick och la oss hade vi ytterliggare ett
gemensamt meditationspass och om det inte var för sent även en Council Circle.
Kvällen innan vandringen officiellt startade så höll
Masthuggskyrkan en ”Pilgrimsmässa” för oss med sändning och vi läste kristna
och buddhistiska texter som berörde vår vandring. En sydafrikansk forskare som tittat närmare på vapenexport gav först ett historiskt perspektiv på svensk vapenexport. Därefter gick han in på JAS-affären med Sydafrika. Just denna tvivelaktiga affär kommer under vandringen att bli aktuell då det kommer fram nya uppgifter om att Saab mutat sydafrikanska delegater. På morgonen gav vi oss av
till den väldigt hårt trafikerade Skandiahamnen i Göteborg för att möta upp
Hamn 4:an, ett av Sveriges historiskt sett mest stridbara fackförbund och några
som borde möta svensk vapenexport när den är på väg att lämna landet. Vi hade
nog alla väntat oss en väldigt officiell hållning och möjligen en defensiv ton
när vi kom där och ville lyssna till hur de tänkte kring de här frågorna med
att lasta på vapen till andra länder. Till vår förvåning så släppte den
stämningen efter de första 5 minuterna och det blev ett väldigt öppet, sårbart
och varmt möte med ordförande och vice ordförande för Hamn 4:an. De talade om
osynligheten av gods idag och hur fackförbunden idag mycket mer hamnat i ett
defensivt läge, och kämpade för att behålla rättigheter, jämfört med tidigare
när de kunde kämpa för solidaritet och förbättringar för både sig själva och
andra.
Första dagen blev vi guidade av Marie, en pilgrimsvärd från
Svenska Kyrkan och fick prova på en mer kyrkostyrd variant av pilgrimsvandring.
Vi fick också med oss Svenska Kyrkans nyckelord för en pilgrimsvandring:
Vi slutade den första dagen i Hjällbo kyrka, där Göteborg
Zen Center under två år ordnat interreligiösa helgretreat och möttes upp av
prästen Lisa Westberg. Kvällen
avslutades med meditation i kyrkan och delningar av de intryck som kommit upp
under dagen.
Nästa dag så fortsatte vår vandring, och när vi sakta
lämnade Göteborg bakom oss så mötte vi upp prästen Henrik Frykberg på
vandringsleden och i en backe så delade han sin berättelse om hur de på
80-talet gjorde icke-våldsaktioner mot Bofors export av kanoner. Sedan
fortsatte vi steg för steg, andetag för andetag mot Bofors industriområde i
Karlskoga. Zenmunken Claude AnShin Thomas
beskriver pilgrimsvandringens natur så här:
”Pilgrimage is
commonly understood as a journey to a holy place, and a pilgrim is thought of
as someone who takes such a journey as an act of devotion. This definition of
pilgrimage is external: the holy place is outside; the devotion is something
that I have to go someplace else to do. Through my study of Buddhism, I have
come to understand pilgrimage as the journey to know one’s self completely. The
holy place is the self, not a place somewhere out there. Over time, I’ve come
to understand that the holy place is the greater level of awareness developed
through the journey. The practice of pilgrimage is not really about going somewhere
at all. It’s about opening ourselves to whatever we encounter along the way, to
whatever assists or encourages us to know our selves more deeply and more
intimately.”
Det innebär ju att vart vi än sätter våra fötter så går en
pilgrimsled, varje mål kan vara ett pilgrimsmål. Nu hade vi bestämt oss för att
gå mellan Nordens största exporthamn och Bofors industrier som en symbol för
hur kriget faktiskt finns närvarande även i detta till synes fredliga
samhälle. Stora delar av vägen följde vi
dock av Svenska Kyrkan utstakade pilgrimsleder då det innebar en möjlighet att
lätt hitta, utan att behöva gå de mer trafikerade vägarna.
Transformerande möten
Mötet med Henrik Frykberg och Hamn 4:an var bara två av
många på vägen. Dessa möten, tillsammans med den långsamma vandringen,
perioderna av tystnad och delandet oss pilgrimer emellan var grunden för själva
vandringen. När jag planerade dessa möten och själva vandringen så hade jag nog
en förväntning att det skulle bli jobbigt att lyssna till vissa berättelser.
Jobbigt för att de inte stämde med mina egna åsikter och tankar, jobbigt för
att de skulle kunna träffa som ett hammarslag i magen, men också givande och
transformerande. Tanken att nya frön skulle kunna spira i gruppen som fick
lyssna till andras berättelser. Tanken att det skulle kunna vara djupt
transformerande att få lov att berätta sin historia, att bli förutsättningslöst
lyssnad på, hade inte riktigt slagit mig under planeringsstadiet. Mötet med
Hamn 4:an visade sig inte vara en engångs-företeelse.
Bland annat träffade vi den högste officeren för den
nordiska Makedonien-insatsen 1998 i ett församlingshem och lyssnade till hur
han nu hade lämnat försvaret och arbetade för att kunna hjälpa de svenska
soldater som varit i krigstjänst (har beräknade att det var runt 100 000
svenskar som varit i FN-tjänst), varav många lider av PTSD (Post Traumatiskt
Stress Syndrom), men inte får den vård och hjälp de behöver. Mitt under sin väldigt
professionella framställning så börjar han plötsligt berätta om hur en bil kom
från den serbiska sidan till FN-lägret. En skåpbil, utan fönster och hur de med
vapen i hand ställer sig runt bilen för att öppna den. När han öppnar bakluckan
så är bilen packad med små barn, insvepta i filtar. Barn som föräldrar har valt
att lämna ifrån sig och skicka iväg till okända soldater för att valet att ha
dom kvar är ännu värre. När han berättar detta så brister han, halsen stockar
sig och tårarna kommer. Han säger:
-Fortfarande idag när
jag ser ett litet barn, så är den bilen, de barnen och de föräldrarnas val det
enda jag kan tänka på.
Efteråt tackar han för att vi lyssnat och att vi gärna får
försöka påverka politiker och ansvariga för att ge de glömda krigsveteranerna i
Sverige det stöd de behöver för att kunna hantera sitt lidande.
Några dagar senare möter vi en präst som fram till
Bosnienkriget var en övertygad pacifist. När han sedan en dag hörde om Tuzla,
Srebrenica och andra massakrer på Aktuellt, ringde han försvarsmakten och tog
värvning som fältpräst. Idag är han en förespråkare för att ”för att bygga fred, behöver vi ibland skapa förutsättningar med
vapen och hot om våld”.
Av en händelse så stötte vi på en svensk krigsveteran mitt
ute i de västgötska skogarna en dag. Vi hade blivit ”kidnappade” av en vänlig
gammal dam som ville visa oss medeltida hålvägar (medeltidens E20) i skogen. Vi
följde med trots att vi var trötta i sommarvärmen och det var en liten omväg.
När vi stod där så kom en man gående genom skogen med en röjsåg i handen och
ett barn efter sig. Det visade sig att han hade gjort fyra FN-uppdrag i Bosnien
och Afghanistan. Nu jobbade han som flyktingsamordnare i Essunga kommun. Det
blev ett långt samtal kring erfarenheter av krig, det svenska försvaret, PTSD,
rasism svenska småsamhällen och hur närvarande kriget är i vår vardag. Denne
gamle soldat sa utifrån sina erfarenheter när vi skulle ta skilda vägar:
-”Det svenska
försvaret borde läggas ner och pengarna borde läggas där de verkligen gör
nytta.”
Många i gruppen hade starka åsikter om Bert Karlsson och att
vinstdrivande företag inom flyktingmottandet i Sverige. Vi besökte Stora
Ekhaga, ett av Bert Karlssons stora flyktingboenden. Det var slitet och såg
riktigt deprimerande ut. Vi pratade med några boenden där och med platschefen.
Även om det fanns mycket att ha åsikter om, så var alla tagna över hur mycket
aktiviteter som ordnades för de boende. En av pilgrimerna som i Stockholm
arbetar som volontär på ett ideellt och värderingsstyrt flyktingboende
konstaterade att visst hade de fräschare boenden i Stockholm, men att här gavs
flyktingarna en chans till liv och att ta hand om sig själva. Här kunde de
engagera sig i odling, i träning, de kunde få laga sin egen mat osv. På det
värderingsstyrda boendet i Stockholm fick köken inte användas och inga
aktiviteter förekom. Många sitter där totalt passiviserade enligt volontären.
Återigen – världen är kanske inte svart eller vit.
Syriska flyktingar i
Mariestad
Ett av de starkaste mötena under vandringen var i Mariestad.
Där kom en grupp flyktingar från Syrien till kyrkan för att prata med oss.
Flera lokala församlingsmedlemmar dök också upp för att vara med. Många var
lite nervösa före mötet för om dessa flyktingar skulle vilja berätta något för
oss, om de skulle känna sig utnyttjade och exotiserade på något vis. När vi
började så tog två av männen till orda och gav sina berättelser om livet i
Syrien under kriget.
Det var en otroligt stark energi i rummet och snyftningar
hördes och ögon tårades när dessa män berättade om hur situationen förändrades
med kriget. Hur plötsligt ungdomar sålde vapen på gatorna och hur vänner,
familjemedlemmar och grannar dog omkring dom. Hur förnuftet sakta försvann i
det dagliga livet och polarisering och separation mellan människor stärktes med
krigets och våldets logik. Något som tog mig väldigt hårt var när en av männen
berättade om hur de varje dag såg döda på gatorna och hur han försökte skydda
sina små barn från att leva i denna mardröm. Hur pratar man med sina barn om
döda på gatorna? Vad svarar man sin 4-åriga dotter som undrar om mannen med
ansiktet i gruset sover?
De delade också hur förvånade de var över hur förenklat det
var i nyhetsrapporteringen i Väst. Här framställs kriget ofta som att det finns
en god försvarande sida och en ond anfallande. En kurdisk syrier vars tonåriga
kusin skjutits av en PKK-gren, för att han inte ville slåss för dom sa:
”Assad-regimen bombar,
PKK skjuter, ISIS bränner. De är alla död.”
Något som verkligen träffade mig i magen under deras
berättelser var frånvaron av hämnd. Ingen av dessa flyktingar som blivit av med
hem och familj och tvingats lämna fruar och barn i flyktingläger på vägen till
Sverige nämnde aldrig ordet hämnd eller andades om att ge igen. Istället sa de
med samlad röst:
”De enda som vinner på
krig är de som säljer vapen. Alla vi andra förlorar. Vi vill ha fred.”
Vår oro för hur de skulle ta vår önskan om att lyssna till
deras erfarenheter av krig och att vara på flykt var ogrundad. De sa på slutet:
”När vi kom till Sverige
så var det som att komma till paradiset. Det fanns säng, mat, tak över huvudet
och vi behövde inte vara rädda för polisen. Och vi fylldes av en energi att få
ge tillbaka till det här fantastiska landet. Men det fick vi inte, istället får
vi sitta och vänta och vänta… Och vi är ju inte inlåsta, men i praktiken så
sitter vi i ett stort hus på landet, utan pengar och utan möjligheter att ta
oss därifrån eftersom vi inte känner någon. Och ingen vill lyssna på vår
historia, vad vi har varit med om… Det är som att dö dag för dag. Detta att ni
vill lyssna till oss och berättelser ger oss liv igen. Ska ni göra en sådan här
vandring till så säg till oss så att vi kan gå med.”
Och efter mötet togs flera kontakter mellan Monika Hedlund
som var den lokala prästen och med andra församlingsbor för att ses över
språkcaféer och annat. Ur ett enda samtal och ur lyssnande började nya frön
genast gro.
Ceremonier vid Bofors
grindar
Efter många mil till fots så kom vi då slutligen fram till
Karlskoga.
När vi kom ut ur skogarna och skymtade Bofors industrier och
Karlskoga över sjön Möckeln så behövde många vila. Vi valde då att gå ner mot
stranden och samtidigt lyssna till Annika Spaldes berättelse om några av hennes
icke-våldsaktioner och avrustningsaktioner mot Bofors. Det slumpade sig så att
vi satt på Bofors Campingplats och tvärs över sjön låg just fabrikerna som vi
hade som slutmål.
-
Dagen efter så gick vi efter frukost i tystnad till Bofors
fabriksområde och väl där så vandrade vi längs det taggtrådsstaket skärmar av
den delen av stan från resten. Sedan samlades vi utanför huvudgrindarna och
genomförde den reningsceremoni som vi gör av tempel i Samfundet. I slutet
dedikerade vi platsen till fred. Därefter lyssnade vi till ett par psalmer och
läsning ur bibeln där det sägs att ”svärd
skall smidas till plogbillar”. Ceremonin avslutades med en minuts tyst
meditation. Polisen dök upp under ceremonin och tittade på. När vi var färdiga
tog vi kontakt med dom och berättade vad vi gjorde där och delade ut
information om vår vandring. De tackade och sa:
-”Ja, ni får förstå
att dom så lätt blir nervösa här vid grindarna.”
Tankar i efterhand
Var det värt det? Nådde vi det vi ville nå? Det är frågor
som det inte går att svara på eftersom det inte fanns någon egentlig agenda för
vandringen – annat än att bära vittnesmål om just krig och svensk vapenexport.
Det var något som provocerade några på vägen, men så här i efterhand är jag
övertygad om just det öppnade upp i alla de möten, samtal och tillfällen för
meditation och kontemplation som vi hade. Hade vi haft en färdig sak som vi
ville föra fram så hade det antagligen lett till mer separation mellan oss och
de vi mött på vägen. Men också i oss och den erfarenhet som själva vandringen
gav.
Jag är väldigt tacksam för att ha haft möjligheten i sommar
att vandra med ett brokigt gäng längs dammiga småvägar i stekande sol och med
skavsår både här och där. Tacksam över möjligheten att ha fått ta zazen från
kudden till vägarna och till möten med människor som jag aldrig skulle ha
träffat annars. Tacksam över de handlingar som uppstod ur den. Volontärarbete
på flyktingkrisens Lesbos, språkcaféer, skrivande av bok kring upplevelserna,
konstnärligt skapande med flyktingbarn, förnyad energi för icke-vålds aktioner,
pilgrimsvandringar med flyktingar i Stockholm stad och säkert mycket mer som
jag inte hört talas om.
Kommentarer
Skicka en kommentar