Att tillaga den högsta måltiden - nu!

Vi kanske känner oss förvirrade, förtvivlade och som att just vad vi gör inte spelar någon roll.  Den här världen är ju så stor. Och vi är ju så små. Så vad spelar det för roll vad för slags ingredienser vårt liv har, hur kan den måltid vi skapar mätta någon?
Måste vi inte vakna upp först? Måste vi inte se lite klarare, leva efter våra intentioner i alla situationer och vara perfekta exempel i våra vardagsliv innan vi försöker oss på att förändra något?
                                                                    (Anne Frank)
Jag är övertygad om att så inte är fallet. Ett citat av Anne Frank inspirerar mig mycket:
"Nobody needs to wait  a single moment to start to improve the world."

I vår praktik av buddhism, yoga eller mindfulness så dras vi ofta med föreställningen att vi först måste nå någon viss form av insikt innan vi tar med oss praktiken ut i vardagslivet, in i de stora frågorna i vårt eget liv och för vårt samhälle. I buddhistiska kretsar så finns det en risk att utövandet kretsar kring att jag måste vakna upp och innan dess så agerar vi inte av risk för att göra fel. Även om bland de som inte praktiserar meditation, yoga eller mindfulness så tycker jag mig se samma mönster, men då handlar det oftast om tanken att det behövs mer kunskap, mer fakta... Vi låter en tung, blöt filt av en känsla av otillräcklighet sänka sig över oss och vår förmåga att påverka världen - i det stora och i det lilla.

Bernie Glassman, zenlärare och grundare av Zen Peacemakers Order, brukar citera Kobo Daishi (774-835), grundaren av Shingon-sekten inom buddhism.Han sa: "You can measure the depth of a persons enlightenment of how well they serve others."
                                                         (Kobo  Daishi - 774-835)
Att arbeta för andra, att se att det vi gör för andra, för samhället, för det globala samhället, för vårt ekosystem - är en praktik för att vakna upp i sig. Eller kan vara det i alla fall. När vi gör det så släpper vi taget om våra historier som alltid kretsar kring mig, min och mitt och öppnar upp för att vi är Ett, öppnar upp för att se igenom den grundläggande illusionen att jag är här, och världen är utanför.
För att citera Bernie Glassman igen:
"The essence of Buddhism is awakening, the function of awakening is serving."
                                                                 (Bernie Glassman)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mellanrum

Återhämtning

Psykisk ohälsa och praktik - del 1