Att låta vardagen ställas om

I mitt liv så blir det mer och mer uppenbart för mig att jag vill skala av och leva enklare. Frivillig enkelhet, downsizing och allt vad det kan kallas - ett privilegium för västerländsk medelklass kanske, men också något vi var och måste ta ställning till. Hur vill jag leva mitt liv? Hur kan jag leva så att jag skapar så lite lidande för mig själv och andra? För mig så handlar det om mitt "ekologiska fotavtryck", men också om att mitt springande i ekorrhjulet för att upprätthålla en viss standard leder till direkt lidande här och nu. Hos mig och hos nära och kära. Och så samtidigt den här paradoxen att jag lever som jag gör enligt gamla mönster, mönster som har skapats för att jag försöker minska lidandet - speciellt hos mig och mina allra närmsta. Ett sätt att skapa någon förmodad trygghet. Tack vare... eller på grund av... min praktik så ser jag mina mönster allt tydligare. Tydligheten pekar mot att mitt sätt att leva inte hjälper mig i min strävan. Istället leder det till en ständig tidspress, få timmar med mina barn, små upplevda möjligheter att hjälpa vänner i behov av stöd, en hela tiden närvarande oro för ekonomi, lån och hur jag ska få det att gå ihop i slutet (från den 10:e!) varje månad. När jag försöker se klart på vad som faktiskt kommer upp så blir det också väldigt klart att jag går till ett arbete som jag egentligen borde slutat på för några år sedan. Och samtidigt så är rädslan för vad som händer då så överhängande att jag klamrat mig fast. Åtminstone tills nu.
Men precis som vattnet äter sig ner genom stenen och skapar en väg fram, så skapar en kontinuerlig praktik av meditation ett upplösande av gamla mönster och förmåga att se igenom rädslor och antaganden för vad dom är.
Min önskan är att inom två år ha sålt lägenheten, skaffat ett enkelt och litet boende som kan placeras på en god väns tomt. Byggbyssja, vagn som byggts om till mini-hus, husvagn eller något liknande.
Vad händer när vi som har möjlighet släpper fantasin om hur det måste se ut? När vi väljer bort ett liv styrt av konsumtion, banklån och heltidsjobb? Vad händer när vi öppnar upp tid för relationer, frivillig arbete, varande och en "andlig" praktik?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mellanrum

Återhämtning

Psykisk ohälsa och praktik - del 1